Hur säger man till ett företag att de behöver hjälp med sin grafiska design?

Igår hade jag mitt första samtal med en kvinna som ska agera min jobbcoach för ett tag framöver. Eftersom det var det första samtalet blev det mycket snack om vem jag är och vart jag vill komma med coachningen. Mitt mål är såklart att hitta ett jobb. Det känns i alla fall positivt, det är någonting som bryter av i vardagen och där jag kan få stöd i hur jag ska tänka kring jobbsökandet. Någon som ger mig deadlines och uppdrag som motiverar mig framåt.

Jag fick ett tips om ett företag som sökte en lokalvårdare men efter att ha surfat in på deras hemsida insåg jag att de behövde hjälp med annat. I mina ögon skulle de behöva en ny grafisk profil, en ny och mer lättuppdaterat hemsida och framförallt någon som arbetar med dessa frågor. Jag vet i och för sig inte om de har någon i nuläget men hemsidan sade mig att de behövde hjälp. Efter att jag googlade deras företag fick jag också upp information som fanns på olika hemsidor eller forum. Där kommenterade man och gav mycket negativ kritik på företagets tjänster. Detta fick mig att fundera att de skulle behöva någon som hjälper dem att bevaka vad som skrivs om dem. De har tidigare använt sig av ett mycket udda sätt att marknadsföra sig, så jag vet att de är öppna för lite mer galna idéer. Den stora frågan är dock – hur säger man till ett företag att de behöver hjälp och att den hjälpen borde vara jag?

En reaktion på ”Hur säger man till ett företag att de behöver hjälp med sin grafiska design?

  1. Nice Price Webb skriver:

    Hej Elizabet!

    Det finns många företag som har nollkoll på vad marknadsföring och vad en grafisk profil är utan de tror att det räcker med att ha en hemsida så är allt bra och att aldrig behöver uppdatera designen. Har läst om vissa som ringt till företag som verkligen behöver hjälp och berättat på en schysst sätt vad de kan hjälpa till med. Om man gör det på rätt sätt så funkar det men det finns en risk att de slänger på luren och muttrar ”jävla telefonförsäljare”.

    Testa att ringa dem och boka ett möte med den som är ansvarig för webbplatsen och marknadsföringen. Säger de nej tackar du för samtalet och ringer igen om ett tag för de behöver hjälp men har bara inte fattat det ännu. 😉

    Lycka till
    Marcus

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *